Kivezettük az árstopot az üzemanyagnál. Több, mint egy évig tartott a hatósági áras rendszer, és a Mol mindent megtett az ellátás biztosításáért.
Benzinben az elmúlt napok forgalma azonban csaknem duplája volt az előző évinek, két és félszerese a 2020-asnak.
A kereslet az egekbe szökött, a fogyasztók készleteztek, beindult egyfajta pánik. A Mol eddig bírta.
Elmentünk addig a pillanatig, ameddig kezelhető volt az ársapkával kialakult helyzet, és biztosan nem jó, ha drága valami, de annál csak az sokkal rosszabb, ha nincs.
Minden ársapkának addig van értelme, ameddig nem vezet akkora mértékű hiányhoz, hogy a magyar családoknak nem biztosítható a termék.
A csaknem 13 hónapig érvényben lévő benzinár-stoppal jelentős összegekkel támogattuk az autósokat. Az intézkedésnek köszönhetően több százezer forintot spórolhatott meg egy átlagos autós.
Egy 40 literes üzemanyagtartájú autó esetén a hetente tankolók a benzinen csaknem 377 ezer, a dízelen pedig több mint 430 ezer forintot takarítottak meg. Akik pedig havonta egyszer töltötték tele az autót 91 ezer forinttal fizettek kevesebbet a benzinért, a gázolajért pedig 103 ezer forintot.
Az azonban egyértelmű, hogy az üzemanyagár-stopot a szankciók miatt kellett kivezetni. Az orosz kőolajszállítás tilalma hétfőn lépett életbe, és noha Magyarország kivételt harcolt ki magának, az újabb szankció komoly zavarokat okozott Magyarország üzemanyag ellátásában. A szankciók miatt egész Európában történelmi magasságba emelkedtek az olaj és energia árak, Magyarország azonban az új árakkal is az alsó harmadba tartozik.
Gelencsér Attila
Kaposvár és a Zselic országgyűlési képviselője